Miten valitset oikean International Marine Coatings venemaalin?
Jokainen venettään maalannut tietää sen käyvän työstä. Suurin osa veneistä telakoidaan talveksi ulos, missä myös huoltotyöt tehdään. Vene ja venemaalari ovat säiden armoilla, työasennoissa on toivomisen varaa ja aina välineetkään eivät ole parhaat mahdolliset.
Työhön kannattaa kuitenkin ryhtyä ja hyvä lopputulos palkitsee venemaalarin ja vene saa lisää käyttövuosia. Jotta pääset hyvään lopputulokseen pitää pohjatyöt tehdä huolella ja valita venemaali oikein. Tässä artikkelissa keskitytään pääasiassa oikean venemaalin valintaan. Veneen pohjan maalauksesta ja valmistelevista töistä löydät tietoa aiemmista artikkeleista
- Veneen pohjan maalaus
- Mirka Galaxy – Myrkkymaalin poisto veneen pohjasta.
Venemaalit voidaan ajatella jaettavaksi kahteen ryhmään sen perusteella, maalataanko veneen vedenalaisia rakenteita vai veden yläpuolisia rakenteita. Molempiin käyttötarkoituksiin on omat maalinsa.
Epoksimaalit
Kun maalaat veneen pohjaa, valitse silloin epoksimaali
Epoksimaaleilla on paljon hyviä ominaisuuksia kuten veden läpäisemättömyys, kulutus- ja kemikaalikestävyys ja hyvä tarttuvuus. Epoksimaalin huono puoli on se, että se kestää auringon UV-säteilyä huonosti. vedenalaisia rakenteita maalattaessa tämä ei ole kuitenkaan ongelma.
Parhaat epoksimaalit on kehitetty yleensä teräksen suojaamiseen ankarissa meriolosuhteissa. Tällaisia kohteita ovat mm. öljynporauslautat ja valtamerialukset. Kun valitset venemaaliksi maalin, joka täyttää em. laatuvaatimukset, voit olla varma, että se suojaa myös venettäsi parhaalla mahdollisella tavalla.
Tarvitseeko epoksimaali aina pohjamaalin?
Ei välttämättä. International Intershield 300 epoksimaali soveltuu niin sisävesillä kuin meriolosuhteissakin ainoaksi maaliksi veneen vedenalaiseen runkoon ja ei vaadi epoksi pintamaalia. Intershield 300 on saatavissa alumiinin harmaana (5 ja 20 litran astiat) ja pronssin sävyssä (20 litran astia). Jos halutaan jokin muu sävy, niin silloin Intershield 300 käytetään pohjamaalina ja pintamaaliksi valitaan Interzone 954 epoksimaali, joka on sävytettävissä haluttuun sävyyn (RAL-sävyt).
Eroavatko International Marine Coatings maalit ns. marketmaaleista?
Kyllä. International Marine -sarjan maalit on kehitetty vaativiin käyttöolosuhteisiin, jotka täyttävät tiukat laatuvaatimukset. Maaleja käytetään pääasiassa laiva- ja offshore teollisuudessa. Marine -sarjan maalit myydään isommissa astioissa (5 ja 20 litraa) ja maalipurkkien kaupalliseen ulkonäköön ei ole kiinnitetty huomiota, koska sisältö ratkaisee ja maaleja ei ole suunniteltu erityisesti kuluttajamyyntiin. Isompi astiakoko ja sen vaatimattomampi ulkonäkö mahdollistavat kuitenkin huomattavasti edullisemman hinnan laajasti kuluttajamyynnissä oleviin ”marketmaaleihin” verrattuna. Veneen maalaaminen ei tarvitse olla aina kallista.
Missä lämpötilassa voi maalata?
Tähän vaikuttaa paljon se, millä maalilla maalaat. Ihanteelliset olosuhteet niin maalarille kuin maalillekin on yli 10 oC lämpötila ja alhainen ilmankosteus. Keväällä lämpötilat voivat kuitenkin vaihdella paljon yön pakkasasteista päivän plusasteisiin ja monien ”marketmaalien” kohdalla maalausta voidaan joutua venyttämään pitkälle kevääseen, kun maalataan ulkona. Kun valitset ammattikäyttöön tarkoitetun venemaalin, niin maalaaminen onnistuu silloinkin, kun sää vaihtelee.
International Marine Coatings -maalit ovat ylivertaisia kevään vaihtelevissa olosuhteissa. Intershield 300 ja Interzone 954 kohdalla maalattavan pinnan lämpötila pitää olla 3 oC yli kastepisteen ja maali jatkaa kuivumistaan jopa pakkasasteissa. Tämä ominaisuus mahdollistaa maalaamisen aikaisin keväällä ja yöpakkasista ei tarvitse murehtia. Interzone 954 maali jatkaa kuivumistaan myös vedessä. Tämän ansiosta veneen voi laskea veteen jopa 30 minuutin kuluttua maalauksesta. Tämä ei kuitenkaan ole suositeltavaa, koska etenkin tummien sävyjen kohdalla nopea upporasitus vaikuttaa lopulliseen väriin.
Pitääkö veneen pohjaan laittaa antifoulingmaali?
Kyllä ja ei. Antifoulingmaali on myrkyllinen ja liuottaa kemikaaleja, jotta eliöt eivät voi tarttua pintaan. Antifouldingmaalia kutsutaan myös myrkkymaaliksi, koska se on myös muille vedeneliöille sekä ihmiselle myrkyllistä ja siksi sen käyttöä on rajoitettu.
Merellä myyntiin hyväksyttyjen antifoulingmaalien käyttö on yllensä perusteltua estämään merirokon (näkki) ja sinisimpukan kiinnittymistä veneen pohjaan. Kumpaakaan lajia ei sisävesillä esiinny, joten siellä antifoulingmaalin käyttö on kielletty ja myös täysin turhaa. Sisävesillä veneen pohja limoittuu erilaisten levien vaikutuksesta. Niiden aiheuttama haitta on kuitenkin lähinnä esteettinen ja kovasta epoksipinnasta ne lähtevät helposti pois pesemällä.
Polyuretaanimaalit
Kun maalaat veden yläpuolisia rakenteita, valitse silloin polyuretaanimaali
Polyuretaanimaaleja on sekä 1- että 2 komponenttisia. 2-komponenttisten polyuretaanimaalin etuna on parempi kulutus- ja kemikaalikestävyys sekä merivedenkestävyys. Polyuretaanimaalit kestävät hyvin myös auringon UV-säteilyä. Polyuretaanimaalit eivät sovellu pitkäaikaiseen upporasitukseen, joten niitä ei kannata käyttää veneen pohjassa.
Hyvä polyuretaanimaali
International Interthane 990 on kaksikomponenttinen, erityisesti veneen vesirajan yläpuolisten rakenteiden maalaukseen kehitetty kiiltävä polyuretaanimaali. Maalilla on erinomainen kestävyys ja sen päällemaalausväliaika on pitkä, jolloin maalauksen voi tehdä rauhassa.
Interthane 990 soveltuu käytettäväksi sekä veneen uusissa rakenteissa että kunnossapitomaalina. Maalaus onnistuu matalissakin lämpötiloissa, kunhan maalattavan pinnan lämpötila on 3 oC kastepisteen yläpuolella. Tällä on merkitystä erityisesti silloin, kun venettä maalataan kevään vaihtelevissa lämpötiloissa.
Tarvitseeko polyuretaanimaali pohjamaalin?
Jos maalataan aiemmin maalaamatonta pintaa, niin pääsääntöisesti kyllä. Polyuretaanimaalien tartuntakyky on erittäin hyvä, mutta niille suositellaan aina pohjamaaliksi epoksimaalia. Intershield 300 on oikea valinta polyuretaanimaalin pohjamaaliksi. Aiemmin maalatun pinnan esikäsittelyksi riittää pinnan hionta ja hiontapölyn poisto.